Obowiązek meldunkowy a wynajem nieruchomości

1 157

Najemcy często chcą zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu. Czy właściciele nieruchomości słusznie obawiają się zameldowania w nich lokatorów?

Obowiązek meldunkowy

Prawo wymaga zameldowania się w miejscu nowego zamieszkania w przeciągu 30 dni od dnia przybycia. Meldunek jest niczym innym, jak administracyjnym potwierdzeniem pobytu danej osoby w danym miejscu. Dotyczy nie tylko sytuacji, gdy dana osoba ma akt własności nieruchomości, ale również zamieszkania w wynajętym mieszkaniu, nawet jeśli najemca zajmuje tylko jeden pokój.

Popyt na mieszkania na wynajem

fot. Valentina R./bigstockphoto.com

Dlaczego właściciele nie chcą meldować?

Zameldowanie najemcy wciąż budzi lęk i wątpliwości wśród właścicieli. Powszechnie uważa się, że wyrażenie zgody na zameldowanie lokatora w mieszkaniu sprowadzi kłopoty i nie będzie się można pozbyć zameldowanego lokatora.

Na szczęście te obawy są przesadzone i nie mają uzasadnienia. Meldunek najemcy w lokalu nie ma wpływu na prawo do usunięcia go z własnego lokalu, gdy np. przestanie płacić czynsz, minie okres zawarcia umowy lub będzie chciał sprzedać mieszkanie. Meldunek nie daje mu również żadnych dodatkowych praw do mieszkania, a właściciel może nadal w każdej chwili rozwiązać z nim umowę najmu.

Zameldowanie lokatora nie powinno więc stwarzać żadnych problemów. Mało tego, najemca zgodnie z prawem może zameldować się nie dość, że samodzielnie, to jeszcze bez zgody i wiedzy właściciela mieszkania.

Samodzielny meldunek najemcy

Najemca może złożyć wniosek o meldunek na takich samych zasadach, jak właściciel mieszkania. Może to zrobić, składając formularz zameldowania czasowego lub stałego bezpośrednio w urzędzie gminy lub miasta, albo wypełniając go internetowo. Zgłaszając się do urzędu, trzeba mieć ze sobą również dowód osobisty i dokument potwierdzający przebywanie w danym lokalu, czyli np. umowę najmu. Co ciekawe, właściciel wcale nie musi być obecny przy składaniu wniosku. Jeśli najemca ma zawartą umowę cywilnoprawną do dysponowania lokalem (czyli umowę najmu), to w miejscu przeznaczonym na podpis właściciela lokalu, może się podpisać również wynajmujący. Przy zameldowaniu trzeba jednak przedstawić potwierdzenie właściciela mieszkania, że najemca faktycznie zamieszkuje w danym lokalu.

Czy można wymeldować lokatora?

Lokator zameldowany na stałe przy wyprowadzce ma obowiązek zgłoszenia zmiany miejsca pobytu w ciągu 30 dni. Niestety, jeśli o tym zapomniał, to dalej będzie widniał w rejestrze urzędu jako zameldowany pod danym adresem, a właściciel nawet nie będzie o tym fakcie wiedział. Czasem zdarza się tak, że wychodzi to na jaw dopiero podczas sprzedaży mieszkania, gdy klient nie chce kupić mieszkania z zameldowanymi lokatorami).

Warto wiedzieć, że w takich przypadkach prawo jest po stronie właściciela. Jeśli bowiem byli najemcy nie wymeldowali się z lokalu, a właściciel stracił z nimi kontakt (lub mimo jego próśb dalej nie wymeldowali się z lokalu), to sam również może złożyć wniosek o wymeldowanie administracyjne lokatorów.

Podobne artykuły

1 Komentarz

  1. Lech 31 maja 2019 o 10:26

    Jeśli mamy umowę najmu, to nie trzeba „przedstawić potwierdzenie właściciela mieszkania, że najemca faktycznie zamieszkuje w danym lokalu”, ponieważ potwierdzenie takie dokonuje osoba, która posiada tytuł prawny do lokalu, czyli właśnie najemca (meldując siebie samego lub inne osoby niż siebie samego).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany *