Mieszkanie na start – jak ubiegać się o dopłaty do czynszu?

0 84

Program dopłat do czynszu „Mieszkanie na start” ma wystartować w połowie 2019 r. Ma on być pomocą dla osób o umiarkowanych dochodach i zastąpić program „Mieszkanie Plus”, który nie został jak dotąd zrealizowany zgodnie z założeniami.

Dopłaty mają być udzielane nawet przez 15 lat. W 2019 r. ma być na nie przeznaczona kwota 200 mln zł. W kolejnych latach ma ona wzrastać, by w 2026 r. osiągnąć wartość 1200 mln zł.

Adiasz/bigstockphoto.com

Kto może dostać dopłatę?

O dopłaty mogą się ubiegać osoby fizyczne, obywatele polscy bądź cudzoziemcy z prawem pobytu lub stałego pobytu czy też przebywający w Polsce na podstawie określonego ustawowo tytułu. Nie mogą oni też być właścicielami ani współwłaścicielami innego mieszkania bądź domu, ani też mieć do niego spółdzielczego prawa własnościowego. Kolejnym kryterium jest najem mieszkania nowo wybudowanego lub rewitalizowanego przez podmiot mający umowę z gminą. Niedawno przyjęto poprawkę, zgodnie z którą dopłaty mogą obejmować mieszkania zasiedlane w ciągu 20 lat od ukończenia inwestycji i dotyczą nie tylko pierwszych ich najemców.

Jeśli chodzi o kryterium dochodowe, z jednej strony dochody powinny być na tyle niskie, by utrudniać najem bądź zakup mieszkania na zasadach rynkowych, z drugiej – na tyle wysokie, by umożliwiać terminowe regulowanie zobowiązań nie pokrytych dopłatą.

Jak dostać dopłatę?

Aby ubiegać się o dopłatę, trzeba najpierw znaleźć lokalizację mieszkania w gminie objętej programem. Lista takich gmin będzie opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Banku Gospodarstwa Krajowego.

Pierwszym etapem jest wniosek o zawarcie umowy najmu – nabór takich wniosków będzie organizowany przez gminy. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające sytuację finansową i rodzinną. Aplikacja będzie podlegała ocenie punktowej według określonych kryteriów. Jeśli okaże się, że aplikujący spełnia warunki gminy, trafi na listę, która zostanie przekazana wynajmującemu. Jeśli najemca ma wymaganą zdolność czynszową, może przystąpić do procedur związanych z umową najmu.

Po zawarciu umowy należy złożyć wniosek o dopłatę w urzędzie gminy. Do niego należy dołączyć kopię umowy najmu lub umowy rezerwacyjnej, a także wymagane oświadczenia – o wysokości dochodów, o ich ograniczeniach, o liczbie osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego, a także o wskazanych w ustawie szczególnych przypadkach stosowania dopłat. Wzory dokumentów nie są jeszcze dostępne – mają dopiero być opublikowane. Gmina może chcieć zweryfikować prawdziwość oświadczeń. Decyzja o przyznaniu lub nieprzyznaniu dopłaty ma być wydana w ciągu miesiąca i przekazana zarówno najemcy, jak i wynajmującemu.

Jeśli dopłata zostanie przyznana, będzie ona przekazywana wynajmującemu na jego rachunek przez gminę. Natomiast najemca będzie płacił wynajmującemu czynsz pomniejszony o jej kwotę.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany *