Elektromobilność a koszty inwestycji

1 9

Według nowego projektu rozporządzenia ministra energii w sprawie sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla stanowisk postojowych w budynkach mieszkaniowych, deweloperzy mielibvy obowiązek zapewnić moc przyłączeniową do ładowania aut elektrycznych przy wszystkich miejscach postojowych w nowo budowanych blokach. Deweloperzy wskazują jednak na niepraktyczność i wysokie koszty takiego rozwiązania.


Projekt zakłada stworzenie infrastruktury składającej się z okablowania kanałowego, dającej możliwość zamontowania punktów ładowania o mocy co najmniej 3,7 kW. Wymóg przyłączy dla 100% miejsc parkingowych miałby dotyczyć nowych budynków mieszkalnych wielorodzinnych (z co najmniej dwoma mieszkaniami). Natomiast w budynkach użyteczności publicznej miałoby to być 20% planowanej liczby stanowisk postojowych.

Gorlovkv/bigstockphoto.com

Przemysław Dziąg, radca prawny PZFD, szacuje, że spowodowałoby to wzrost kosztów o 35-40 tys. zł dla każdego miejsca postojowego w garażu. W przypadku całej inwestycji oznacza to podwyższenie kosztów o kilka milionów. Podkreśla również, że nie wszystkie miejsca postojowe zostają od razu sprzedane, więc może długo potrwać, zanim koszty ich budowy się zwrócą. Biorąc pod uwagę, że koszty wykonawstwa i tak są wysokie, będzie to oznaczało dalszy wzrost cen mieszkań.

Z kolei zwolennicy projektu argumentują, że wspomniane wydatki są niezbędne dla rozwoju elektromobilności. Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, a także Krzysztof Bolesta, wiceprezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, wskazują, że jest to rozwiązanie przyszłościowe, uwzględniające powszechność samochodów elektrycznych w perspektywie kilku lat.

Podobne artykuły

1 Komentarz

  1. darek 11 października 2019 o 20:22

    Ale jednak stacja ładowania w apartamentach to juz powinien byc standard, bo jednak coraz wiecej osob mysli o przejsciu na elektromobile. A cenowo idzie sie dogadac, bo chocby i u nas w firmie szef chce postawic stacje greenway’a. Flota obejmuje kilka elektrykow, ale tez pracownicy maja prywatne auta na prad

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany *