Reklamacja mieszkania u dewelopera

1 3395

Czasami zdarza się tak, że już po odbiorze nowego M zauważamy niedociągnięcia czy wady zakupionego przez nas mieszkania. Zamiast o przeprowadzce zaczynamy wówczas myśleć – co teraz? Jedynym wyjściem jest złożenie reklamacji mieszkania u dewelopera. Kiedy jest to możliwe, jakie są wówczas procedury oraz co na to prawo – o tym poniżej w artykule.

Mieszkanie od dewelopera

Rękojmia za tzw. wady fizyczne

Źle zabudowany balkon, popękany sufit czy cieknąca woda – takie niespodzianki możemy odkryć w nowo zakupionym mieszkaniu już po jego oficjalnym odbiorze. Warto wiedzieć o tym, że to nie podwykonawca, tzn. firma stawiająca bloki bądź zajmująca się wykańczaniem lokali jest odpowiedzialna za usunięcie tych usterek, lecz to deweloper ma za zadanie naprawić wszelkie zauważone wady, które pomniejszają wartość danego lokalu, czyniąc go nie do końca użytecznym przez jego właściciela. Kodeks cywilny nazywa to odpowiedzialnością z tytułu rękojmi za tzw. wady fizyczne.

Pamiętajmy, że kwestia rękojmi dotyczy również braku określonych rozwiązań, właściwości oraz elementów wyposażenia, które zgodnie z podpisaną pomiędzy nabywcą mieszkania a deweloperem miały się w danym lokalu znaleźć. Wtedy nasze cztery ściany traktujemy jako lokum wydane w stanie niezupełnym.

Składając reklamację mieszkania u dewelopera, należy wskazać inwestorowi budynku termin zakończenia naprawy usterek.

Gwarancja a rękojmia za wady fizyczne

Udzielenie gwarancji przez dewelopera zależy wyłącznie od jego dobrej woli, natomiast rękojmia przysługuje  z mocy prawa. Deweloper nie może jej ograniczyć, wykluczyć, skrócić czas jej obowiązywania, nawet wtedy, gdy jej zapisy nie znalazły się w podpisanej z klientem-nabywcą mieszkania umowie.

W przypadku, gdy deweloper nie będzie reagował na złożoną reklamację, to warto do niego napisać ponaglenie, a jeśli to nie pomoże, to musimy zawalczyć o to w sądzie z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania i zwłoki w wykonaniu prac, domagając się odszkodowania od dewelopera oraz naprawienia wykrytych usterek.

Warto wiedzieć, iż uprawnienia z tytułu rękojmi wygasają po upływie trzech lat od dnia, w którym lokum zostało przekazane kupującemu.

Odbiór mieszkania

Aby uniknąć składania reklamacji u dewelopera, należy być szczególnie uważnym przy odbiorze mieszkania. Musimy je dokładnie obejrzeć oraz porównać jego stan wykończenie i wyposażenie z projektem naszych czterech kątów bądź umową. Sprawdźmy materiały wykończeniowe, a także schematy wszystkich znajdujących się w mieszkaniu instalacji (gazowej, wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej i podłączeń pod tzw. biały montaż). Jeżeli zauważymy jakiekolwiek nieścisłości, różnice pomiędzy stanem faktycznym a opisem w dokumencie, to musimy napisać o nich w protokole odbioru. Wówczas deweloper będzie zobligowany do naprawy wad i niedoróbek.

Jeśli odkryjemy w naszym lokum usterki po zawarciu umowy przedwstępnej, to mamy prawo odstąpić od umowy bądź domagać się obniżenia ceny mieszkania.

Podobne artykuły

1 Komentarz

  1. Paweł 26 grudnia 2014 o 13:36

    Witam
    Widać, że artykuł pisał laik. Po pierwsze jak przeciętny Kowalski może sprawdzić czy wszytko się zgadza w stosunku do dokumentacji technicznej, musiał by ją posiadać!!! Nawet gdyby miła plany instalacji to jak ma sprawdzić co jest pod wylewką?? Piszcie jak dla normalnych ludzi. Jeśli mieszkanie kosztuje kilkaset tysięcy zł to lepiej zamówić pełną ekspertyzę mieszkania u kogoś posiadającego odpowiednie uprawnienie. Osoba taka sprawdzi jakość tynków, ich zgodność z normą itp. Ja nie miałem takiej wiedzy przed zakupem, bo nikt o tym nigdzie nie pisze. Jak poprosiłem o plany instalacji wod-kan czy elektryki to uzyskałem odpowiedź, że takowych nie ma. I jeszcze jedno nic nie napisano tu o terminie w jakim sprzedawca powinien dać odpowiedź czy uznaje reklamacje czy nie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany *